Skocz do treści

„PIOTRKÓW TRYBUNALSKI – I ETNO FESTIWAL”.

Zespół Nadpilicznych PK   \   Aktualności

W dniu 10 października 2015 roku Muzeum w Piotrkowie Trybunalskim wraz partnerami projektu : Centrum Idei Ku Demokracji , Centrum Informacji Turystycznej w Piotrkowie Trybunalskim , Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego Oddział Terenowy Nadpilicznych Parków Krajobrazowych, patronem medialnym gazetą „Ziemia Piotrkowska” przy wsparciu Łódzkiego Domu Kultury otrzymanego w ramach „Współorganizacji projektów kulturalnych na terenie województwa łódzkiego 2015” , serdecznie zaprasza na : „PIOTRKÓW TRYBUNALSKI – I ETNO FESTIWAL”.

Impreza odbędzie się 10 października 2015 roku w gościnnej siedzibie Centrum Idei Ku Demokracji w Piotrkowie Trybunalskim przy ulicy Rycerskiej 3, w godzinach 11.00 – 20.30 .

Wystąpią :

Zawołany Skład Weselny

Repertuar kapeli czerpie przede wszystkim ze skrzypcowej muzyki zachodniej Radomszczyzny, głównie od kajockiego skrzypka Piotra Gacy oraz jego syna harmonisty Stanisława. Najchętniej grają mazurki śpiewaki, ciągłe drogowce, drobne obery, stare skrzypcowe poleczki, ogrywane także przez harmonię trzyrzędową a czasem klarnet. Pomimo, że ich naturalny obszar działalności to kilkanaście wsi kajockich pomiędzy Przytykiem a Drzewicą, w ich muzycznych marszrutach zdarza się im zapuszczać aż do Wisły, skąd grają wybór powiślaków i światowców. Cenią sobie starą, taneczną nutę sprzyjającą spotkaniom, której towarzyszy śpiew, wprowadzając publikę nieodwołalnie w radosny stan ruchu wirowego.Grali wielokrotnie na festiwalach, pograjkach, Wiejskich Klubach Tańca, Taborach Domu Tańca, ale także dla środowiska miejskiego, zafascynowanego muzyką tradycyjną.

Zespół działający od 2014 roku tworzą muzycy, uczniowie wiejskich mistrzów – znakomitych skrzypków, harmonistów, śpiewaków i śpiewaczek. Wcześniejszy projekt artystów pod nazwą Kapela Niwińskich zdobył wiele nagród i wyróżnień na przeglądach i festiwalach, min. w Mińsku Mazowieckim, Maciejowicach, Wieniawie, II nagrodę w kategorii folkloru rekonstruowanego podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w 2011 roku, II nagrodę w konkursie Stara Tradycja 2011.

Skład zespołu:

Mateusz Niwiński – skrzypce

Jakub Zimończyk – harmonia trzyrzędowa / basy

Agnieszka Niwińska - śpiew / bęben obręczowy / baraban

Mariza Nawrocka – śpiew / basy

Barbara Waldowska – śpiew / klarnet

Zuza Zimończyk – trąbka

"Dzikie Jabłka"

Zespół „ Dzikie Jabłka” powstał wiosną 2011 roku w wyniku zetknięcia dwóch żywiołów. Jeden to Afryka – męska część zespołu zafascynowana kulturą i przede wszystkim muzyką Czarnego Lądu od wielu lat studiuje jej rytmy i podróżuje do Afryki Zachodniej. Są uczniami szkoły i członkami zespołu City Bum Bum, który od blisko dziesięciu lat swoją rdzennie afrykańską grą zaskakuje nawet rodowitych Gwinejczyków i Senegalczyków. Uczą się od światowych mistrzów afrykańskich bębnów djembe, takich jak: Namory Keita, Secko Keita czy Famadou Konate. Drugi to żywioł polski - to dziewczęta podróżujące z kolei po różnych zakątkach naszego kraju, poszukujące muzyki naszych źródeł. Uczą się od podeszłych już wiekiem, starych mistrzów, zgłębiają tajniki mazurków, kujawiaków, polek, odkrywają na nowo to, co zapomniane, a tak piękne w polskiej muzyce ludowej. A robią to z wielkim powodzeniem. Maria Stępień, skrzypaczka, wraz z innym składem, Gęsty Kożuch Kurzu, zdobywa już najwyższe laury na festiwalach muzyki ludowej (m.in. II miejsce w konkursie "Stara Tradycja" na festiwalu Wszystkie Mazurki Świata (2012 r.), I miejsce na XI Spotkaniach Folklorystycznych Polski Centralnej "Od Kujawiaka do Oberka", nagroda główna Baszta na 46. Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym w kategorii folklor rekonstruowany). Muzyka, którą wykonuje zespół, to nie inspiracja Afryką czy polskim folklorem. To ich żywe zespolenie. Łączy autentyczne rytmy z afrykańskich wiosek, zakorzenione głęboko w żywej do dziś tradycji tego gorącego kontynentu z polskimi melodiami, również prawdziwymi i żywymi jeszcze w pamięci ludowej polskich wsi. Przejawia się to również w oryginalnym instrumentarium zespołu, ponieważ gra na przywiezionych z Afryki drewnianych obciągniętych skórą bębnach: djembe, dun-dun i tama, na darabuce i krinie, na balafonie (jest to rodzaj afrykańskiego ksylofonu), wykorzystuje liczne etniczne przeszkadzajki, takie jak shekere, sese czy zaklinacz deszczu. Uzyskaną z gry na tych instrumentach bogatą melodię rytmu urozmaica brzmieniem skrzypiec, gitary i harmonii polskiej.

za www.plasterłodzki , grudzień 2012 r.

DZIKIE JABŁKA - energia źródeł

Połączyła nas miłość do muzyki i naszych korzeni oraz idea promowania tolerancji i wielokulturowości. Naszą muzyką pokazujemy, że każda kultura, która wyrasta z ziemi, niezależnie od tego, na którym kontynencie, dotyka tych samych miejsc w naszych duszach. Że różnice nie są po to, by dzielić, ale żeby ubogacać. Odkryliśmy bowiem, że to, co żywe, posiada puls i - o ile kultury różnią się od siebie ogromnie - to puls jest często ten sam. Połączenie Afryki i Polski przychodzi nam więc tak naturalnie, jak jabłka łączą się z cynamonem.Repertuar zespołu Dzikie Jabłka to niezbadane obszary muzyki etnicznej. To wspólnie brzmiące dwa żywioły: słowiańska melodyjna nuta i porywający rytm afrykańskich bębnów. To nie inspiracja Afryką czy polskim folklorem, lecz ich żywe zespolenie. Ta muzyka jest jak drzewo, które rośnie w polskim ogrodzie, ale korzeniami sięga aż do Afryki. Jak jabłoń, która daje owoce piękne i soczyste, a smak ich jest bardzo swojski i egzotyczny zarazem.Naturalna swoboda, świetny kontakt z publicznością, znakomity warsztat muzyczny, oryginalne brzmienie egzotycznych instrumentów oraz charakterystyczny biały śpiew to tylko niektóre z atutów zespołu, którego występy są niezwykłym przeżyciem i potężną dawką pozytywnej energii.

Osiągnięcia :

- III miejsce oraz Nagroda Publiczności "Burza Braw" w XVII Konkursie Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja" 2014

- I miejsce w konkursie Scena Otwarta XXIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Ludowej "Mikołajki Folkowe" 2013 - “za ogień i charyzmę, harmonię i spójność koncepcji w łączeniu kultur: słowiańskiej i afrykańskiej, oraz powrót do idei folku”

- nagroda im. Anny Kiełbusiewicz dla najlepszej wokalistki konkursu Scena Otwarta dla Małgorzaty Ciesielskiej-Gułaj – wokalistki zespołu

- Złota Fujara - I miejsce - na Dragon Folk Fest. 2014

- 4xTAK i znakomite recenzje jurorów w VI edycji programu Must Be the Music – Tylko Muzyka, wrzesień 2013

Skład zespołu :

Małgorzata Ciesielska-Gułaj – śpiew, harmonia

Maria Stępień – skrzypce, śpiew

Sylwia Walczak - bębny, perkusjonalia

Bartosz Gułaj – bębny, śpiew, balafon, flet

Dawid Koniecki – bębny, przeszkadzajki

Damian Siuta – gitara, bas, bębny

"Tęgie Chłopy"

Kapela Tęgie Chłopy kontynuuje tradycje muzyki tanecznej Kielecczyzny w jej autentycznej i niestylizowanej formie. Repertuarem i instrumentarium nawiązuje do najlepszych wzorów – tradycyjnych kapel, ogrywających dawniej wesela i wiejskie zabawy w okolicach Łagowa i Opatowa, kapeli braci Witkowskich z Orłowin, Krakowiaków ze Zbelutki, Antoniego Witkowskiego z Cisowa i wielu innych.Nazwa zespołu jest muzyczną deklaracją: Chłopy grają przede wszystkim kieleckie „chłopy” – trójmiarowe, śpiewne melodie typowe dla wschodniej Kielecczyzny, zwane także „światówkami” lub „śpiwami”. Tęgie Chłopy chcą grać do tańca tak, żeby „sufit się podnosił” – jak to się ponoć zdarzało na zabawach ogrywanych przez słynną kapelę braci Witkowskich. W podnoszeniu sufitu wydatnie pomaga obecność mocnej sekcji dętej – trąbki, klarnetu. Kapelę tworzą muzycy zaangażowani w organizację Kieleckiego Taboru Domu Tańca w Sędku koło Łagowa (2013). Większość z nich współtworzy wiele cenionych muzycznych projektów i działań animacyjnych w świecie polskiej muzyki tradycyjnej. Starając się dotrzeć do najstarszego repertuaru Kielecczyzny, członkowie kapeli przejechali wspólnie setki kilometrów w poszukiwaniu muzykantów i śpiewaczek tego regionu. Wspólnie też spędzali czas na nauce miejscowych melodii, goszcząc zwykle u klarnecisty Stanisława Witkowskiego. Wreszcie – razem grali do tańca na wieczornych zabawach podczas Taboru Kieleckiego. Do Tęgich Chłopów należy również wnuk Stanisława Witkowskiego, młody trębacz Damian Janda, który kontynuuje tym samym rodzinne tradycje muzyczne.

Więcej o Stanisławie Witkowskim w filmie TVP Kultura„ Szlakiem Kolberga”:http://www.youtube.com/watch?v=MmzcHyYEgzQ. Tęgie Chłopy biorą również udział w wydarzeniu teatralno-muzycznym w reżyserii Darka Błaszczyka „Orszak Weselny-Żałobny Rapsod”, wyprodukowanym przez Polskie Radio. http://www.polskieradio.pl/8/194/Artykul/1113761,Orszak-weselnyZalobny-rapsod-Zobacz-wideo-z-koncertu.

Kapela występuje w różnych konfiguracjach i rozmiarach, zależnie od sytuacji na parkiecie.

Elastyczny skład kapeli:

klarnet – Stanisław Witkowski, Michał Żak

skrzypce – Maciej Filipczuk, Michał Maziarz, Macin Żytomirski, Ewa Grochowska

akordeon – Mateusz Kowalski, Jacek Hałas

trąbka – Szczepan Pospieszalski, Damian Janda

baraban – Dorota Murzynowska

śpiew, tuba - Maniucha Bikont

Maniucha Bikont - śpiewaczka, antropolożka kultury, badaczka współczesnych wspólnot praktykujących wiejską muzykę. W latach 2006–2010 aktorka Teatru Gardzienice. Członkini projektu teatralnego Chór Kobiet. Wokalistka zespołów: Dziczka, Z lasu, Warszawa Wschodnia, Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, wykonujących muzykę tradycyjną in crudo oraz zespołów eksperymentalnych, m. in: Hera, Volno, Tak Tak, Boa Coala, Chór Gębofoniczny. Związana m.in. z Fundacją Muzyka Kresów, Stowarzyszeniem „Dom Tańca”. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2013.

Maciej Filipczuk - skrzypek, uczeń wiejskiego mistrza Kazimierza Mety. W ramach swoich poszukiwań muzycznych skupia się na przekazie bezpośrednim mistrz–uczeń oraz zgłębia tajniki archaicznych form muzycznych Mazowsza. Muzykant grający w formie in crudo do tańca oraz lider i współtwórca wielu projektów artystycznych inspirowanych muzyką tradycyjną. Stypendysta Ministra Kultury w ramach projektów „Mazurek Vulgaris”, „MetaMuzyka” i „Arche Vivum”. Twórca projektu Maciej Filipczuk & goście weselni, stawiającego na spotkanie tu i teraz, i na intensywność muzyki mierzoną ilością potu wyciśniętego z tancerzy.

Ewa Grochowska - związana m.in. z Kapelą Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej, zespołem Warszawa Wschodnia. Autorka i pomysłodawczyni przedsięwzięć edukacyjnych dotyczących tradycyjnej kultury muzycznej, współpracuje także z wieloma środowiskami związanymi z polską muzyką tradycyjną i kulturą ludową. Uczennica wybitnego skrzypka Jana Gacy z Przystałowic Małych.

Jacek Hałas - założyciel formacji Reportaż, Bractwo Ubogich, Ket Jo Barat, Muzykanci, Lautari, Kwartet Wiejski, Schola Węgajty. Twórca i uczestnik międzynarodowych projektów artystycznych, teatralnych oraz filmowych (z A3Teatr, Teatr Strefa Ciszy, Teatr Cinema, Tikkun, Xięga, Vandrelyst, Nomadzi Kultury). Zajmuje się tradycjami wędrownych śpiewaków, tańcem korowodowym i wirowym, muzyką tradycyjną Europy wschodniej, działalnością warsztatową i edukacyjną.

Mateusz Kowalski - bierze udział w wielu projektach muzycznych – jest członkiem kapeli Kowalski/Maziarz/Murzynowska; współpracuje m.in. z Adamem Strugiem, Monodią Polską i Maciejem Filipczukiem. Uczeń Jana Gacy.

Michał Maziarz - członek kapeli Kowalski/Maziarz/Murzynowska. Pomysłodawca i organizator Taboru Kieleckiego. Współpracuje ze Stowarzyszeniem „Tratwa” (projekty edukacyjne w gminie Rusinów na Radomszczyźnie) oraz Fundacją „Wszystkie Mazurki Świata”. Prezes stowarzyszenia "To.pole" , które organizuje zabawy taneczne i warsztaty muzyki tradycyjnej w Krakowie. Uczeń Jana Gacy.

Dorota Murzynowska - gra w kapeli z Mateuszem Kowalskim i Michałem Maziarzem, uczestniczy w projektach związanych z popularyzacją muzyki tradycyjnej in crudo. Związana z ruchem domów tańca w Polsce, organizatorka Taborów, zaangażowana w projekt edukacyjny Wędrowny Uniwersytet Tradycji. Uczennica Jana Gacy.

Szczepan Pospieszalski - członek zespołu Janusz Prusinowski Trio, współpracuje z Adamem Strugiem (Monodia Polska i Strug Kompania), komponuje (m.in. dla Teatru Gardzienice). Występował także z Arką Noego, Raz Dwa Trzy, Deus Meus.

Michał Żak - współtworzył zespoły Lautari oraz Adam Strug Kompania i Janusz Prusinowski Trio, z którymi nagrywa i koncertuje. Współpracował też m.in. z Januszem Olejniczakiem, Marcinem Pospieszalskim, Zbigniewem Łowżyłem, Arturem Dutkiewiczem, Grażyną Auguścik, Alimem Qasimovem, Yair Dalalem, Amine i Hamzą M’raihi, zespołami Michała Czachowskiego (Indialucia i Viva Flamenco!), a także z Polskim Radiem i Teatrem Narodowym.

Marcin Żytomirski - skrzypek, prezes Stowarzyszenia „Dom Tańca”, organizator Taborów oraz zabaw tanecznych w Warszawie. Chętnie jeździ na nauki do wiejskich muzykantów i tancerzy. Jest uczniem Jana Gacy.

Występom zespołów muzycznych towarzyszyć będą : pokazy twórców ludowych, wystawy, konkursy. Serdecznie zapraszamy . Szczegóły na www.muzeumpiotrkow.pl

fot. Archiwum ZPKWŁ
Łódzkie promuje